Témata přednášek a výcviků pro rok 2022

1. Neklidné a zbrklé dítě a co s tím doma i ve škole 

  • LMD a jeho projevy.
  • Porucha pozornosti spojená  s hyperaktivitou,(dg.:ADHD).
  • Jak poznat, že jde o vadu a ne jen špatně vychované dítě.
  • Neklid v lavici, „zlobení“ a vyrušování –co lze a co nelze pedagogicky odstraňovat.
  • Školní zralost a zařazování u hyperaktivních dětí.
  • Vrozená dispozice k učení kontra osobnost.

2. Jak vychovat cit aneb citová výchova od narození až do puberty  

  • Co je to cit a pocit, jak se ve výchově ovlivní.
  • Genotyp a výchova.
  • Jak naučit dítě projevovat lásku a citovou potřebu.
  • Jak diagnostikovat naši citovost a citové prožívání dětí.
  • Cit není mazlení, ale vzájemné pečování, prožívání, starost.
  • Co to znamená „dárek“, jak přijímat pozornosti a jak je poskytovat.
  • Formalismus a empatie.
  • Citové projevy v kolektivních akcích ve škole, na výletech, na horách apod.

3.  Co nepokazit ve výchově dětí do 7 let 

  • Jak vychovat poslušnost.
  • Dospělý nechápe, co je samostatnost.
  • Rozdíl mezi klukem a holčičkou.
  • Dětský pokoj na jeho proměny-uklízení.
  • Co můžeme ovlivnit v MŠ.
  • Kdy začíná povinnost a jak ji systémově doporučovat rodičům.
  • Co je to dětská práce a co je to hra.
  • Grafický projev, vývoj kresby a potřeby po sobě zanechávat barevné stopy.
  • Školní zralost a nebezpečí předčasného i pozdního nástupu do školy.
  • Které vlastnosti dětí jsou v tomto věku ohrožující a co s tím lze dělat.

4. Budeme mít školáka 

  • Co je to nezralost a jak umět vysvětlit problém rodinám-
  • Vývojové výhody a nevýhody dívek a kluků-
  • Co má umět zralý školák-
  • Kdo do školy nepatří-
  • Změny povahy dítěte při nevhodném zařazení-
  • Jak předejít poškození dítěte-

5. Tresty a odměny, sociální a citové týrání dětí 

  • Kdo a kdy smí trestat a jak?
  • Nepřípustné sankce a neuvážené direkce.
  • Ideální trest a test výchovné způsobilosti pro dospělé.
  • Tělesné a sociálně  citové sankce a jejich dopad.
  • Podstatná otázka při volbě školních trestů.
  • Dětská lež a její kořeny, co s masivní lhavostí.

6. Jak vést neformálně rodičovské schůzky, bez dominance známek

  •  Co má vědět rodič prvňáčka a žáka třetí, páté a sedmé třídy.
  • Praktická témata po dvou letech.
  • Školák a režim dne.
  • Jak se samostatně připravit  na výlet, školu v přírodě a lyžařský výcvik.
  • Užívání volného času a pracovní povinnosti dětí.
  • Příprava na pubertu začíná už na I. stupni ZŠ.

7. Stress-relaxace,jak prožít spokojený život a nezbláznit se, při zátěžové profesi 

  • Zdravý sebenáhled a jeho vytváření.
  • Generační zátěže v myšlení a prožívání.
  • Ambivalence člověka v pocitové oblasti „chci a nechci“, „mohu a musím“.
  • Osobní tempo, rozhled, síla jednat, nebo lhát…
  • Z čeho se rodí stress.
  • Stress z odpovědnosti a alibismu.
  • Rady pro spokojený život profesně i soukromě.
  • Praktické ověření „co jsem a jaké JÁ ve mně převládá.

8. Sex a puberta, život studentů, mladé vztahy a rodiče 

  • Právo-povinnost-svoboda.
  • Soběstačnost a sebepojetí.
  • Opoziční chování, protesty a vzdor jako důsledek nesoběstačnosti a nesvobodné existence.
  • Láska a strach.
  • Právo na vlastní názor a životní filosofii.
  • Režim studenta a právo studovat i nestudovat.
  • Metoda efektivního studia doma-příprava na školu.

9. Jak vychovat slušného člověka ve věku 6-15

  • Co musí vědět rodiče začínajícího školáka.
  • Radostná nálada doma i ve škole.
  • Citové, pracovní a sexuální prožívání v komplexu.
  • Jak dokázat u dítěte, aby se rádo učilo.
  • Potřeby dětí a školní osnovy.
  • Pořadí : škola, rodina,  zájmy, nebo i jinak-ale jak?
  • Kdy nastává největší sociální úzkost-pozor na rozvody.
  • Kapesné a jeho odlišnost od kasičky s úsporami.
  • Dětský pokoj a jeho zákonitosti.

10. Osobnost uč. a žáka                           

  • Otázky školní zralosti, odchylky IQ, předčasné i pozdní zařazení.
  • Radostné ladění, důvěra a direkce ve školách.
  • Osvětový tlak na rodiče, chyby ve spolupráci s rodinou.
  • Nedostatečné respektování pohlaví dítěte – specifity a důsledky.
  • Co s tím v praxi můžeme dělat.
  • Osobnost učitele a žáka ve srovnání mezi sebou-
  • Temperament, charakter velkých a malých-
  • Jak žák vnímá učitele-
  • Chyby ve výchově i vzdělávání-

11. Proč roste agresivita u dětí, aneb dítě na cestě ke zločinu – drzé dítě 

  • Proč jsou děti takové, jaké jsou.
  • Rodiče neumí vychovávat děti i když chtějí a snaží se.
  • Výchova začíná pozdě.
  • Vládne negativismus –neumíme positivně jednat.
  • Do škol nastupují děti nevychované a neposlušné.
  • Hodnocení „jen“ známkou.
  • Problém puberty a agresivity.
  • Matky dominují ve výchově, otcové se odklání.
  • Zabíjíme citové devizy.
  • Návrhy „Co s tím“.

12. Rodiče dnešní doby 

  • Nezastupitelnost matek.
  • Positiva a negativa matek.
  • Nepochopení role ženy a muže.
  • Rodičovská dovolená.
  • Živitelka-živitel.
  • Mimino v rodině.
  • Kluk=zátěž táty.
  • Logika v řeči žen a mužů.
  • Mužské vzory.

13. Partnerství II.  a jeho úskalí 

  • Komunikace mezi partnery.
  • Jak se chová muž.
  • Logika v řeči žen a mužů.
  • Oba, v boji o moc.
  • Schopný partner.
  • Schopný partner je diplomat.
  • Jak se nehádat.
  • Sebehodnocení.
  • Jak změnit život, když se nedaří.
  • Co jsou to schopnosti dobrého partnera?-
  • Cit a sex.
  • Generační stress a myšlení.

 

  • 14. Partnerství I.  
  • Jak hledat partnera.
  • Láska je slepá.
  • V čem si rozumíme?
  • O čem v páru diskutovat?
  • Jak řešit neshody a konflikty?
  • Jak se rozejít, když vztah nefunguje
  • Co znamená, být partnerem.
  • O štěstí rozhoduje pocit.
  • Umění říkat druhému NE.
  • Hledáme druhého a neznáme sebe.
  • Co chceme ve vztahu a co nabízíme?

15. Rodič a učitel – spolu nebo proti sobě 

  • Co tíží dnešního učitele.
  • Jak vypadá dobrý učitel.
  • Proč rodič vnímá pomoc uč. jako poučování?
  • Jak může uč. MŠ ovlivnit výchovu?
  • Co hrozí dítěti, když nastoupí do školy nezralé.
  • Jak pracovat s rodiči dětí 1-5 tříd.
  • Kdy patří peníze do rukou dětí.
  • O co bojují rodiče žáků?

16. Vánoce v české rodině 

  • Vánoce a naše představy
  • Vánoční večer u stromečku
  • Dárky – nebo jen falešné pozornosti
  • Dítě a ježíšek
  • Babičky a dědové o vánocích
  • Návštěvy kamarádů a jejich dárky
  • Pocity po vánocích
  • Jak prožít skutečně krásné vánoce

 17. Důslednost, nebo bezpodmínečná láska 

  • Podporujeme nesamostatnost aniž bychom si to uvědomovali
  • Zákony výchovy
  • Kdy máme komunikovat a kdy mlčet
  • Neumíme s nimi mluvit
  • Důslednost a láska ve školním věku
  • Jak naučit uklízet své věci
  • Postoje rodičů ke školním výletům a zájmovým kroužkům
  • Láska bez rozumu
  • Co s stane, když je láska bez odpovědnosti

18. Super babičky a dědové 

  • Zachraňují čas rodičům
  • Nespěchají, mají čas
  • Co ser líbí dětem a co se z toho nelíbí nám
  • Většinou prospívají, někdy i škodí
  • Odmítají dětskou samostatnost
  • Chtějí štěstí vnoučat, dělají ale opak
  • Z velkých dětí dělají malé
  • Mluví o rodičích negativně a v náznacích
  • Nerespektují a nedodržují zásady rodičů
  • Jsou úžasní, ale ne všichni

19. Edukace jako pomoc ve stáří 

  • Co je a není edukace.
  • Proč edukovat a co u člověka změní?
  • Kdy a koho edukovat.
  • Fáze procesu-jak na to
  • Posilování osobních jistot.
  • Edukace rodiny.
  • Proč se edukace nedaří.
  • Kdo to umí a kdo neumí.

20. Komunikace a edukace jako pomoc ve stáří 

  • Neumíme komunikovat!
  • Sdělujeme co dělat, ale neumíme naučit „jak to  dělat“.
  • Jak vypadají schopnosti pro sociální práci.
  • Proč někoho klienti uznávají a druhého ne ?
  • Co u starých klientů lze posilovat a především jak?
  • Hlavní pracovní chyby v péči o stáří.
  • Jak vypadá problémový klient a co můžeme měnit?
  • Agresivita a neschopnost v péči o lidi.
  • Jak lze  měnit postoje ve stáří?
  • Co je to edukace a proč je úspěšná?
  • Jak edukace probíhá – praktické příklady.
  • Chceme pracovat dobře, ale výsledky chybí – proč?
  • Co znamená „stát nohama na zemi a užívat selský 

21.Komunikace s dětmi, aneb proč to neumíme 

  • Používáme nesprávné výrazy.
  • Neučíme dítě se rozhodovat.
  • Používáme siamskou řeč a dítě za sebe nejedná.
  • Pitvoříme se.
  • Nevyužíváme gesta, napovídáme a nudíme dítě
  • Opakujeme pokyny druhých a snižujeme jejich autoritu
  • Nevedeme rozhovory v klidu – rušíme hru.
  • Neumíme edukovat a krokovat, nevychováváme empatii
  • Vymlouváme se na pubertu „oni se s námi nebaví“
  • Matky posilují v dětech nezodpovědnost, lhostejnost a nemohoucnost.
  • Ničíme v dětech zdravou touhu.
  • Děti neumí psát dopisy.
  • Desatero komunikace aneb 10 zákonů výchovy

22. Milovat, znamená i myslet –  pro pracovníky soc.služeb

  •   Mentálně postižené dítě v péči samoživitelky
  •   Centra pomoci opuštěným matkám
  •   Integrace postižených dětí do světa zdravých
  •   Zdravé i postižené dítě = stejný člověk
  •   Cit vychovaný u zdravých dětí, určí budoucnost postižených
  •   Vychováváme  budoucí nové, selhávající otce
  •   Výchovou zdravých, pomáháme postiženým

23. Nudí se, nebo jsou přetíženi?

  • Komunikace s kojencem – Batole a hračky
  • Dětský pokoj ve vývoji
  • Strach překrytý nudou – Nuda z rodinného prostředí
  • Pasivní kultura, znuděné dít
  • Přetížení školáka
  • Nuda z příkazů a výčitek
  • Přetěžujeme odměnou i trestem – Přetížení dítěte z chování dospělých
  • Nuda aneb co s časem
  • Svobodné dítě se nenudí a není přetížené

24. Kopírují nás, nebo se chtějí odlišovat?                   

  • Co kopírují batolata
  • Předškoláci a nápodoba
  • Projevy předškoláků
  • Kopírování nálad a postojů rodičů
  • Školáci se pohlavně identifikují
  • Puberťáci se chtějí odlišovat od starých
  • Pohlavní identifikace nebo odpor?
  • Tolerovat jejich odlišnost?
  • Je z nich už táta a máma
  • Rozhodněte se!
25.Volit  manželství, nebo  partnerství ?
  1. Generační stresy
  2. Co znamená život ve dvou?
  3. Jak poznáme lásku?
  4. Co změní svatba?
  5. Výhody manželství
  6. Sňatek až po zkušenosti
  7. Nevýhody manželství
  8. S papírem nebo bez…
  9. Štěstí znamená vědět, co nechci 

26.Partneři jsou i máma a táta                         

  • Rozdíly v chování i jednání
  • Zájem o činnost a aktivitu partnera
  • Komunikace mezi ženou a mužem
  • Mužská psychika a ženská výchova
  • Kluk = odpovědnost táty
  • Logika v řeči ženy a muže
  • Schopnost a umění se nehádat
  • Sebehodnocení a možnost porozumění
  • Co je to schopný partner

 

  • 27.Bezradný rodič
  • Rodič chce, ale neví kdy
  • Rodič chce, ale neví jak
  • Snaživý rodič, ale nikam to nevede
  • Co má zvládat rodič, než půjde dítě do školy
  • Láska rodičů, ale bez rozumu
  • Neberte jim touhu
  • Jak pojede na výlet-umí se vybavit?
  • Děsí vás puberta?

 

  • 28.Co má vědět matka při výchově syna
  • Neumíme mluvit, protože nemyslíme
  • Pochvaly kluk-holka
  • Ženy nezvládají gesta
  • Chlapecká – mužská psychika a ženská výchova
  • Jak komunikovat s klukem
  • Nekomunikujeme s dětmi, ale s kluky a děvčaty