Témata přednášek a výcviků pro rok 2022
1. Neklidné a zbrklé dítě a co s tím doma i ve škole
- LMD a jeho projevy.
- Porucha pozornosti spojená s hyperaktivitou,(dg.:ADHD).
- Jak poznat, že jde o vadu a ne jen špatně vychované dítě.
- Neklid v lavici, „zlobení“ a vyrušování –co lze a co nelze pedagogicky odstraňovat.
- Školní zralost a zařazování u hyperaktivních dětí.
- Vrozená dispozice k učení kontra osobnost.
2. Jak vychovat cit aneb citová výchova od narození až do puberty
- Co je to cit a pocit, jak se ve výchově ovlivní.
- Genotyp a výchova.
- Jak naučit dítě projevovat lásku a citovou potřebu.
- Jak diagnostikovat naši citovost a citové prožívání dětí.
- Cit není mazlení, ale vzájemné pečování, prožívání, starost.
- Co to znamená „dárek“, jak přijímat pozornosti a jak je poskytovat.
- Formalismus a empatie.
- Citové projevy v kolektivních akcích ve škole, na výletech, na horách apod.
3. Co nepokazit ve výchově dětí do 7 let
- Jak vychovat poslušnost.
- Dospělý nechápe, co je samostatnost.
- Rozdíl mezi klukem a holčičkou.
- Dětský pokoj na jeho proměny-uklízení.
- Co můžeme ovlivnit v MŠ.
- Kdy začíná povinnost a jak ji systémově doporučovat rodičům.
- Co je to dětská práce a co je to hra.
- Grafický projev, vývoj kresby a potřeby po sobě zanechávat barevné stopy.
- Školní zralost a nebezpečí předčasného i pozdního nástupu do školy.
- Které vlastnosti dětí jsou v tomto věku ohrožující a co s tím lze dělat.
4. Budeme mít školáka
- Co je to nezralost a jak umět vysvětlit problém rodinám-
- Vývojové výhody a nevýhody dívek a kluků-
- Co má umět zralý školák-
- Kdo do školy nepatří-
- Změny povahy dítěte při nevhodném zařazení-
- Jak předejít poškození dítěte-
5. Tresty a odměny, sociální a citové týrání dětí
- Kdo a kdy smí trestat a jak?
- Nepřípustné sankce a neuvážené direkce.
- Ideální trest a test výchovné způsobilosti pro dospělé.
- Tělesné a sociálně citové sankce a jejich dopad.
- Podstatná otázka při volbě školních trestů.
- Dětská lež a její kořeny, co s masivní lhavostí.
6. Jak vést neformálně rodičovské schůzky, bez dominance známek
- Co má vědět rodič prvňáčka a žáka třetí, páté a sedmé třídy.
- Praktická témata po dvou letech.
- Školák a režim dne.
- Jak se samostatně připravit na výlet, školu v přírodě a lyžařský výcvik.
- Užívání volného času a pracovní povinnosti dětí.
- Příprava na pubertu začíná už na I. stupni ZŠ.
7. Stress-relaxace,jak prožít spokojený život a nezbláznit se, při zátěžové profesi
- Zdravý sebenáhled a jeho vytváření.
- Generační zátěže v myšlení a prožívání.
- Ambivalence člověka v pocitové oblasti „chci a nechci“, „mohu a musím“.
- Osobní tempo, rozhled, síla jednat, nebo lhát…
- Z čeho se rodí stress.
- Stress z odpovědnosti a alibismu.
- Rady pro spokojený život profesně i soukromě.
- Praktické ověření „co jsem a jaké JÁ ve mně převládá.
8. Sex a puberta, život studentů, mladé vztahy a rodiče
- Právo-povinnost-svoboda.
- Soběstačnost a sebepojetí.
- Opoziční chování, protesty a vzdor jako důsledek nesoběstačnosti a nesvobodné existence.
- Láska a strach.
- Právo na vlastní názor a životní filosofii.
- Režim studenta a právo studovat i nestudovat.
- Metoda efektivního studia doma-příprava na školu.
9. Jak vychovat slušného člověka ve věku 6-15
- Co musí vědět rodiče začínajícího školáka.
- Radostná nálada doma i ve škole.
- Citové, pracovní a sexuální prožívání v komplexu.
- Jak dokázat u dítěte, aby se rádo učilo.
- Potřeby dětí a školní osnovy.
- Pořadí : škola, rodina, zájmy, nebo i jinak-ale jak?
- Kdy nastává největší sociální úzkost-pozor na rozvody.
- Kapesné a jeho odlišnost od kasičky s úsporami.
- Dětský pokoj a jeho zákonitosti.
10. Osobnost uč. a žáka
- Otázky školní zralosti, odchylky IQ, předčasné i pozdní zařazení.
- Radostné ladění, důvěra a direkce ve školách.
- Osvětový tlak na rodiče, chyby ve spolupráci s rodinou.
- Nedostatečné respektování pohlaví dítěte – specifity a důsledky.
- Co s tím v praxi můžeme dělat.
- Osobnost učitele a žáka ve srovnání mezi sebou-
- Temperament, charakter velkých a malých-
- Jak žák vnímá učitele-
- Chyby ve výchově i vzdělávání-
11. Proč roste agresivita u dětí, aneb dítě na cestě ke zločinu – drzé dítě
- Proč jsou děti takové, jaké jsou.
- Rodiče neumí vychovávat děti i když chtějí a snaží se.
- Výchova začíná pozdě.
- Vládne negativismus –neumíme positivně jednat.
- Do škol nastupují děti nevychované a neposlušné.
- Hodnocení „jen“ známkou.
- Problém puberty a agresivity.
- Matky dominují ve výchově, otcové se odklání.
- Zabíjíme citové devizy.
- Návrhy „Co s tím“.
12. Rodiče dnešní doby
- Nezastupitelnost matek.
- Positiva a negativa matek.
- Nepochopení role ženy a muže.
- Rodičovská dovolená.
- Živitelka-živitel.
- Mimino v rodině.
- Kluk=zátěž táty.
- Logika v řeči žen a mužů.
- Mužské vzory.
13. Partnerství II. a jeho úskalí
- Komunikace mezi partnery.
- Jak se chová muž.
- Logika v řeči žen a mužů.
- Oba, v boji o moc.
- Schopný partner.
- Schopný partner je diplomat.
- Jak se nehádat.
- Sebehodnocení.
- Jak změnit život, když se nedaří.
- Co jsou to schopnosti dobrého partnera?-
- Cit a sex.
- Generační stress a myšlení.
- 14. Partnerství I.
- Jak hledat partnera.
- Láska je slepá.
- V čem si rozumíme?
- O čem v páru diskutovat?
- Jak řešit neshody a konflikty?
- Jak se rozejít, když vztah nefunguje
- Co znamená, být partnerem.
- O štěstí rozhoduje pocit.
- Umění říkat druhému NE.
- Hledáme druhého a neznáme sebe.
- Co chceme ve vztahu a co nabízíme?
15. Rodič a učitel – spolu nebo proti sobě
- Co tíží dnešního učitele.
- Jak vypadá dobrý učitel.
- Proč rodič vnímá pomoc uč. jako poučování?
- Jak může uč. MŠ ovlivnit výchovu?
- Co hrozí dítěti, když nastoupí do školy nezralé.
- Jak pracovat s rodiči dětí 1-5 tříd.
- Kdy patří peníze do rukou dětí.
- O co bojují rodiče žáků?
16. Vánoce v české rodině
- Vánoce a naše představy
- Vánoční večer u stromečku
- Dárky – nebo jen falešné pozornosti
- Dítě a ježíšek
- Babičky a dědové o vánocích
- Návštěvy kamarádů a jejich dárky
- Pocity po vánocích
- Jak prožít skutečně krásné vánoce
17. Důslednost, nebo bezpodmínečná láska
- Podporujeme nesamostatnost aniž bychom si to uvědomovali
- Zákony výchovy
- Kdy máme komunikovat a kdy mlčet
- Neumíme s nimi mluvit
- Důslednost a láska ve školním věku
- Jak naučit uklízet své věci
- Postoje rodičů ke školním výletům a zájmovým kroužkům
- Láska bez rozumu
- Co s stane, když je láska bez odpovědnosti
18. Super babičky a dědové
- Zachraňují čas rodičům
- Nespěchají, mají čas
- Co ser líbí dětem a co se z toho nelíbí nám
- Většinou prospívají, někdy i škodí
- Odmítají dětskou samostatnost
- Chtějí štěstí vnoučat, dělají ale opak
- Z velkých dětí dělají malé
- Mluví o rodičích negativně a v náznacích
- Nerespektují a nedodržují zásady rodičů
- Jsou úžasní, ale ne všichni
19. Edukace jako pomoc ve stáří
- Co je a není edukace.
- Proč edukovat a co u člověka změní?
- Kdy a koho edukovat.
- Fáze procesu-jak na to
- Posilování osobních jistot.
- Edukace rodiny.
- Proč se edukace nedaří.
- Kdo to umí a kdo neumí.
20. Komunikace a edukace jako pomoc ve stáří
- Neumíme komunikovat!
- Sdělujeme co dělat, ale neumíme naučit „jak to dělat“.
- Jak vypadají schopnosti pro sociální práci.
- Proč někoho klienti uznávají a druhého ne ?
- Co u starých klientů lze posilovat a především jak?
- Hlavní pracovní chyby v péči o stáří.
- Jak vypadá problémový klient a co můžeme měnit?
- Agresivita a neschopnost v péči o lidi.
- Jak lze měnit postoje ve stáří?
- Co je to edukace a proč je úspěšná?
- Jak edukace probíhá – praktické příklady.
- Chceme pracovat dobře, ale výsledky chybí – proč?
- Co znamená „stát nohama na zemi a užívat selský
21.Komunikace s dětmi, aneb proč to neumíme
- Používáme nesprávné výrazy.
- Neučíme dítě se rozhodovat.
- Používáme siamskou řeč a dítě za sebe nejedná.
- Pitvoříme se.
- Nevyužíváme gesta, napovídáme a nudíme dítě
- Opakujeme pokyny druhých a snižujeme jejich autoritu
- Nevedeme rozhovory v klidu – rušíme hru.
- Neumíme edukovat a krokovat, nevychováváme empatii
- Vymlouváme se na pubertu „oni se s námi nebaví“
- Matky posilují v dětech nezodpovědnost, lhostejnost a nemohoucnost.
- Ničíme v dětech zdravou touhu.
- Děti neumí psát dopisy.
- Desatero komunikace aneb 10 zákonů výchovy
22. Milovat, znamená i myslet – pro pracovníky soc.služeb
- Mentálně postižené dítě v péči samoživitelky
- Centra pomoci opuštěným matkám
- Integrace postižených dětí do světa zdravých
- Zdravé i postižené dítě = stejný člověk
- Cit vychovaný u zdravých dětí, určí budoucnost postižených
- Vychováváme budoucí nové, selhávající otce
- Výchovou zdravých, pomáháme postiženým
23. Nudí se, nebo jsou přetíženi?
- Komunikace s kojencem – Batole a hračky
- Dětský pokoj ve vývoji
- Strach překrytý nudou – Nuda z rodinného prostředí
- Pasivní kultura, znuděné dít
- Přetížení školáka
- Nuda z příkazů a výčitek
- Přetěžujeme odměnou i trestem – Přetížení dítěte z chování dospělých
- Nuda aneb co s časem
- Svobodné dítě se nenudí a není přetížené
24. Kopírují nás, nebo se chtějí odlišovat?
- Co kopírují batolata
- Předškoláci a nápodoba
- Projevy předškoláků
- Kopírování nálad a postojů rodičů
- Školáci se pohlavně identifikují
- Puberťáci se chtějí odlišovat od starých
- Pohlavní identifikace nebo odpor?
- Tolerovat jejich odlišnost?
- Je z nich už táta a máma
- Rozhodněte se!
25.Volit manželství, nebo partnerství ?
- Generační stresy
- Co znamená život ve dvou?
- Jak poznáme lásku?
- Co změní svatba?
- Výhody manželství
- Sňatek až po zkušenosti
- Nevýhody manželství
- S papírem nebo bez…
- Štěstí znamená vědět, co nechci
26.Partneři jsou i máma a táta
- Rozdíly v chování i jednání
- Zájem o činnost a aktivitu partnera
- Komunikace mezi ženou a mužem
- Mužská psychika a ženská výchova
- Kluk = odpovědnost táty
- Logika v řeči ženy a muže
- Schopnost a umění se nehádat
- Sebehodnocení a možnost porozumění
- Co je to schopný partner
- 27.Bezradný rodič
- Rodič chce, ale neví kdy
- Rodič chce, ale neví jak
- Snaživý rodič, ale nikam to nevede
- Co má zvládat rodič, než půjde dítě do školy
- Láska rodičů, ale bez rozumu
- Neberte jim touhu
- Jak pojede na výlet-umí se vybavit?
- Děsí vás puberta?
- 28.Co má vědět matka při výchově syna
- Neumíme mluvit, protože nemyslíme
- Pochvaly kluk-holka
- Ženy nezvládají gesta
- Chlapecká – mužská psychika a ženská výchova
- Jak komunikovat s klukem
- Nekomunikujeme s dětmi, ale s kluky a děvčaty