Anotace vzdělávacích akcí pro rok 2023
1.
Neklidné a zbrklé dítě a co s tím doma i ve škole
- LMD a jeho projevy.
- Porucha pozornosti spojená s hyperaktivitou, (dg.:ADHD).
- Jak poznat, že jde o vadu a ne jen špatně vychované dítě.
- Neklid v lavici, „zlobení“ a vyrušování –co lze a co nelze pedagogicky odstraňovat.
- Školní zralost a zařazování u hyperaktivních dětí.
- Vrozená dispozice k učení kontra osobnost.
2.
Jak vychovat cit aneb citová výchova od narození až do puberty
- Co je to cit a pocit, jak se ve výchově ovlivní.
- Genotyp a výchova.
- Jak naučit dítě projevovat lásku a citovou potřebu.
- Jak diagnostikovat naši citovost a citové prožívání dětí.
- Cit není mazlení, ale vzájemné pečování, prožívání, starost.
- Co to znamená „dárek“, jak přijímat pozornosti a jak je poskytovat.
- Formalismus a empatie.
- Citové projevy v kolektivních akcích ve škole, na výletech, na horách apod.
3.
Co nepokazit ve výchově 3-7 let, aneb vývojové zvláštnosti dětí ve věku 3-7 let
- Jak vychovat poslušnost.
- Dospělý nechápe, co je samostatnost.
- Rozdíl mezi klukem a holčičkou.
- Dětský pokoj na jeho proměny-uklízení.
- Co můžeme ovlivnit v MŠ.
- Kdy začíná povinnost a jak ji systémově doporučovat rodičům.
- Co je to dětská práce a co je to hra.
- Grafický projev, vývoj kresby a potřeby po sobě zanechávat barevné stopy.
- Školní zralost a nebezpečí předčasného i pozdního nástupu do školy.
- Které vlastnosti dětí jsou v tomto věku ohrožující a co s tím lze dělat.
4.
Budeme mít školáka
- Co je to nezralost a jak umět vysvětlit problém rodinám.
- Vývojové výhody a nevýhody dívek a kluků.
- Co má umět zralý školák.
- Kdo do školy nepatří.
- Změny povahy dítěte při nevhodném zařazení.
- Jak předejít poškození dítěte.
5.
Tresty a odměny, sociální a citové týrání dětí
- Kdo a kdy smí trestat a jak?
- Nepřípustné sankce a neuvážené direkce.
- Ideální trest a test výchovné způsobilosti pro dospělé.
- Tělesné a sociálně citové sankce a jejich dopad.
- Podstatná otázka při volbě školních trestů.
- Dětská lež a její kořeny, co s masivní lhavostí.
6.
Jak vést neformálně rodičovské schůzky, bez dominance známek
- Co má vědět rodič prvňáčka a žáka třetí, páté a sedmé třídy.
- Praktická témata po dvou letech.
- Školák a režim dne.
- Jak se samostatně připravit na výlet, školu v přírodě a lyžařský výcvik.
- Užívání volného času a pracovní povinnosti dětí.
- Příprava na pubertu začíná už na I. stupni ZŠ.
7.
Stress-relaxace,jak prožít spokojený život a nezbláznit se, při zátěžové profesi
- –Zdravý sebenáhled a jeho vytváření.
- Generační zátěže v myšlení a prožívání.
- Ambivalence člověka v pocitové oblasti „chci a nechci“, „mohu a musím“.
- Osobní tempo, rozhled, síla jednat, nebo lhát…
- Z čeho se rodí stress
- Stress z odpovědnosti a alibismu
- Rady pro spokojený život profesně i soukromě
- Praktické ověření „co jsem a jaké JÁ ve mně převládá
8.
Puberta-postrach rodiny
- Právo-povinnost-svoboda.
- Soběstačnost a sebepojetí.
- Opoziční chování, protesty a vzdor jako důsledek nesoběstačnosti a nesvobodné existence.
- Láska a strach.
- Právo na vlastní názor a životní filosofii.
- Režim studenta a právo studovat i nestudovat.
- Metoda efektivního studia doma-příprava na školu.
9.
Jak vychovat slušného člověka ve věku 6-15 let, aneb: Základní problémy při výchově a vzdělávání ve věku 6-15let
- Jak vychovat návyky a odpovědnost
- Radostná nálada v rodině i ve škole
- Citové, pracovní a sexuální prožívání v komplexu.
- Jak dokázat u dítěte, aby se rádo učilo.
- Potřeby dětí a školní osnovy.
- Pořadí : škola, rodina, zájmy, nebo i jinak.
- Vývojové období největší sociální úzkosti.
- Kapesné a jeho odlišnost od kasičky s úsporami.
- Dětský pokoj a jeho zákonitosti.
10.
Autorita učitele a kázeň ve třídě, osobnost uč. a žáka
- Otázky školní zralosti, odchylky IQ, předčasné i pozdní zařazení.
- Radostné ladění, důvěra a direkce ve školách.
- Osvětový tlak na rodiče, chyby ve spolupráci s rodinou.
- Nedostatečné respektování pohlaví dítěte – specifity a důsledky.
- Co s tím v praxi můžeme dělat.
- Osobnost učitele a žáka ve srovnání mezi sebou
- Temperament, charakter velkých a malých
- Jak žák vnímá učitele
- Chyby ve výchově i vzdělávání
11.
Proč roste agresivita u dětí, aneb dítě na cestě ke zločinu- drzé dítě
- Rodiče neumí vychovávat děti i když chtějí a snaží se.
- Výchova začíná pozdě.
- Vládne negativismus –neumíme positivně jednat.
- Do škol nastupují děti nevychované a neposlušné.
- Hodnocení „jen“ známkou.
- Problém puberty a agresivity.
- Matky dominují ve výchově, otcové se odklání.
- Zabíjíme citové devizy.
- Návrhy „Co s tím“.
12.
Komunikace ve školství , jednání s rodiči a vedením
- Chyby v jednání učitele, tempo, dynamika, intolerance
- Nízký sebenáhled
- Chybějící zpětná vazba
- Jednání s rodinou, neschopnost „sugestivně“ ovlivnit
- Mluvit, neznamená něco říkat a něco změnit!
- Uznávaný učitel
- Neposlušné děti
- Proč rodiče nenaslouchají učitelům
13.
Rodiče dnešní doby
- Nezastupitelnost matek
- Positiva a negativa matek
- Nepochopení role ženy a muže
- Rodičovská dovolená
- Živitelka-živitel
- Mimino v rodině
- Kluk=zátěž táty
- Logika v řeči žen a mužů
- Mužské vzory
14.
Partnerství I.
- Jak hledáme partnera.
- Láska je slepá.
- Rozumíme si?
- O čem je vhodné v páru diskutovat
- Umíme být partnerem?
- Jak řešit neshody
- Žena si vybírá muže a co nabízí?
- Muž hledá ženu a neví, co ona chce
- Neumíme říkat „NE“
- Neznáme sebe a hledáme partnera
15.
Partnerství a jeho úskalí II
- Komunikace mezi partnery
- Jak se chová muž
- Logika v řeči žen a mužů
- Oba, v boji o moc
- Schopný partner
- Schopný partner je diplomat
- Jak se nehádat
- Sebehodnocení
- Jak změnit život, když se nedaří
- Co jsou to schopnosti dobrého partnera?
- Cit a sex
- Generační stress a myšlení
16.
Rodič a učitel – spolu nebo proti sobě- aneb co je to dobrý učitel
- Co tíží dnešního učitele-
- Jak vypadá dobrý učitel-
- Proč rodič vnímá pomoc uč. jako poučování?-
- Jak může uč. MŠ ovlivnit výchovu?-
- Co hrozí dítěti, když nastoupí do školy nezralé-
- Jak pracovat s rodiči dětí 1-5 tříd-
- Kdy patří peníze do rukou dětí-
- O co bojují rodiče žáků?-
17.
Vánoce v české rodině
- Vánoce a naše představy
- Vánoční večer u stromečku
- Dárky nebo falešné pozornosti
- Dítě a ježíšek
- Babičky a dědové o vánocích
- Návštěvy kamarádů a jejich dárky
- Pocity po vánocích
- Jak prožít opravdu krásné vánoce
18.
Super babička a děda
- Super babička a děda
- Zachraňují rodičům čas
- Nespěchají, mají čas
- Co se líbí dětem a nelíbí nám
- Dětem to vyhovuje, ale…
- Prospívají, ale někteří i škodí
- Nevedou dítě k samostatnosti
- Chtějí štěstí vnoučat, dělají mnohdy opak
- Opakují pořád dokola, co dítě už ví
- Z velkých dětí dělají malé..
- Mluví negativně, obvykle v náznacích
- Nerespektují zásady rodičů
- Co rodiče vychovali, to nedodržují…
- A co rodiče dětí?
- Jsou úžasní, ale ne všichni
19.
Edukace jako pomoc ve stáří – zkrácená verze 2 hodiny
- Co je a není edukace
- Proč edukovat a co u člověka změní?
- Kdy a koho edukovat
- Fáze procesu-jak na to
- Posilování osobních jistot
- Edukace rodiny
- Proč se edukace nedaří
- Kdo to umí a kdo neumí
20.
Komunikace a edukace jako pomoc ve stáří
- Neumíme komunikovat!
- Sdělujeme co dělat, ale neumíme naučit „jak to dělat“.
- Jak vypadají schopnosti pro sociální práci.
- Proč někoho klienti uznávají a druhého ne?
- Co u starých klientů lze posilovat a především jak?
- Hlavní pracovní chyby v péči o stáří.
- Jak vypadá problémový klient a co můžeme měnit?
- Agresivita a neschopnost v péči o lidi.
- Jak lze měnit postoje ve stáří?
- Co je to edukace a proč je úspěšná?
- Jak edukace probíhá – praktické příklady.
- Chceme pracovat dobře, ale výsledky chybí – proč?
- Co znamená „stát nohama na zemi a užívat selský mozek“
- Nedostatky v komunikaci
- Psychologie úspěšného managera
21.
Komunikace s dětmi aneb proč s nimi neumíme jednat a mluvit
- Co je komunikace a proč ji nezvládáme
- Neumíme s nimi mluvit a proč
- Neumíme s nimi mluvit, protože nemyslíme.
- Ženy nezvládají gesta
- Nechápeme edukaci
- Ohrožuje puberta komunikaci?
- Děti neumí psát dopisy
- Chybí nám empatie
- Desatero komunikace ve výchově
22.
Důslednost, nebo bezpodmínečná láska?
- Poslušnost, návyky a soběstačnost
- Zákony výchovy
- Co umí, neděláme
- Co ví, neopakujeme
- Kdy komunikujeme, kdy mlčíme
- Neumíme s nimi mluvit
- Důslednost a láska ve školním věku
- Úklid svého pokoje
- Láska bezpodmínečná je láska bez rozumu
- Co vypadá, ale není láska
- Co se stane, když dáte lásku bez odpovědnosti
- Byl jen milovaný- dnes chce úspěch, ale bez námahy!
- Chceme, aby bylo dítě šťastné?
23.
Komunikace s dětmi, aneb proč to neumíme
- Komunikace kojence
- Batole a hračky
- Dětský pokoj
- Strach překrytý nudou
- Nuda z rodinného prostředí
- Pasivní kultura, znuděné dítě
- Přetížení školáka
- Nuda z příkazů a výčitek
- Přetěžujeme odměnou i trestem
- Přetížení z chování dospělých
- Nuda, aneb co s časem….
- Svobodné dítě není přetížené
24.
Kopírují nás, nebo se chtějí odlišovat?
- Co kopírují batolata
- Předškoláci a nápodoba
- Projevy předškoláků
- Kopírování nálad a postojů rodičů
- Školáci se pohlavně identifikují
- Puberťáci se chtějí odlišovat od starých
- Pohlavní identifikace nebo odpor?
- Tolerovat jejich odlišnost?
- Je z nich už táta a máma
- Rozhodněte se!
25.
Žít spokojeně v manželství, nebo v partnerství ?
- Máme schopnosti být partnerem?
- Rodina, cit a sex
- Generační stresy
- Co znamená život ve dvou?
- Jak poznáme lásku?
- Co změní svatba?
- Výhody manželství
- Sňatek až po zkušenosti
- Nevýhody manželství
- S papírem nebo bez…
- Štěstí znamená vědět, co chci.
26.
Proč selhává výchova, aneb proč jsou děti takové, jaké jsou.
- Nepořádné dítě a proč
- Jak a kdy vychovat trvalé automatismy
- Jak se tvoří a jak se zpevňuje návyk
- Aktivace myšlení dítěte pro vytvoření samostatnosti
- Výchova znamená víc dělat a méně mluvit
- Důslednost a denní řád
- Zbytečné pokyny=prohlubování mechanických úkonů dítěte
- Jak a kdy s nimi mluvit, aby to mělo efekt
- Co je moje a co je Tvoje, pomáhání kdy a jak
27.
Co má vědět matka – žena-učitelka o výchově kluka
- Neumíme mluvit, protože nemyslíme
- Pochvaly kluk – holka jiné
- Ženy nezvládají gesta
- Chlapecká – mužská psychika ve výchově
- Jak komunikovat s klukem
- Nekomunikujeme s dětmi, ale s kluky a děvčaty
28.
Bezradný rodič
- Rodič chce, ale neví kdy
- Rodič chce, ale neví jak
- Snaživý rodič, ale nikam to nevede
- Co má zvládat rodič, než půjde dítě do školy
- Láska rodičů, ale bez rozumu
- Neberte jim touhu
- Jak se umí vybavit samo na výlet
- Děsí vás puberta?
Cíl vzdělávacích akcí :
Vést k praktickému náhledu „jak co dělat“ a „kdy co dělat“ při výchově a vzdělávání dětí,
jak se vyvarovat závažných chyb.
Umět využít svých znalostí aplikovaně, zvládat vedle odborné rutiny pedagogické „umění“.
Erudice lektorky:
PhDr.Lidmila Pekařová, RČ 43 54 05/029, bydliště: 530 09 Pardubice, Prodloužená 261
Mobil: +420 723 060 855
Třicettři let praxe v klinické psychologii a přednáškových aktivitách pro pedagogy, širokou veřejnost a řídící pracovníky školství a různých firem.
Vysoká návštěvnost seminářů po celé republice.
Speciální akce pro řízení firem, výcvik vedoucích pracovníků ve školství, ale i ve zdravotnictví, farmacii : Coaching sebepoznání ,Coaching řízení a vedení lidí, Workshop vedení firmy, Workshop přijímání nových členů do týmu atd., pro firmy Androsa, Management,Abbott, Panasonic Automotive Systems Czech,s.r.o.,CS Cargo a další.
Vydání odborných letáků: „Tresty a odměny“, „Dětská enuréza“, „Vše o LMD“,vydaná publikace při MŠ jako metodické listy „Co nezanedbat v citové výchově“pro VEDENÍ MATEŘSKÉ ŠKOLY –listopad 2003.
Knihy:
„Jak žít a nezbláznit se“ červenec 2006, pro velký zájem osmý dotisk.
„S.O.S. únor 2015
Osmnáct let praxe primáře oddělení Rehabilitace II v Hamzově léčebně v Luži-Košumberku, pozice obhájená výběrovým řízením..
Absolventka FF MU v Brně, atestace v roce 1985 v Praze, stáž v Americe a Kanadě v r.1992.