Anotace vzdělávacích akcí pro rok  2023

1.

Neklidné a zbrklé dítě a co s tím doma i ve škole

  • LMD a jeho projevy.
  • Porucha pozornosti spojená s hyperaktivitou, (dg.:ADHD).
  • Jak poznat, že jde o vadu a ne jen špatně vychované dítě.
  • Neklid v lavici, „zlobení“ a vyrušování –co lze a co nelze pedagogicky odstraňovat.
  • Školní zralost a zařazování u hyperaktivních dětí.
  • Vrozená dispozice k učení kontra osobnost.

2.

Jak vychovat cit aneb citová výchova od narození až do puberty 

  • Co je to cit a pocit, jak se ve výchově ovlivní.
  •  Genotyp a výchova.
  • Jak naučit dítě projevovat lásku a citovou potřebu.
  • Jak diagnostikovat naši citovost a citové prožívání dětí.
  • Cit není mazlení, ale vzájemné pečování, prožívání, starost.
  • Co to znamená „dárek“, jak přijímat pozornosti a jak je poskytovat.
  • Formalismus a empatie.
  • Citové projevy v kolektivních akcích ve škole, na výletech, na horách apod.

3.

Co nepokazit ve výchově 3-7 let, aneb vývojové zvláštnosti dětí ve věku 3-7 let 

  • Jak vychovat poslušnost.
  • Dospělý nechápe, co je samostatnost.
  • Rozdíl mezi klukem a holčičkou.
  • Dětský pokoj na jeho proměny-uklízení.
  • Co můžeme ovlivnit v MŠ.
  • Kdy začíná povinnost a jak ji systémově doporučovat rodičům.
  • Co je to dětská práce a co je to hra.
  • Grafický projev, vývoj kresby a potřeby po sobě zanechávat barevné stopy.
  • Školní zralost a nebezpečí předčasného i pozdního nástupu do školy.
  • Které vlastnosti dětí jsou v tomto věku ohrožující a co s tím lze dělat.

4.

Budeme mít školáka

  • Co je to nezralost a jak umět vysvětlit problém rodinám.
  • Vývojové výhody a nevýhody dívek a kluků.
  • Co má umět zralý školák.
  • Kdo do školy nepatří.
  • Změny povahy dítěte při nevhodném zařazení.
  • Jak předejít poškození dítěte.

5.

Tresty a odměny, sociální a citové týrání dětí

  • Kdo a kdy smí trestat a jak?
  • Nepřípustné sankce a neuvážené direkce.
  • Ideální trest a test výchovné způsobilosti pro dospělé.
  • Tělesné a sociálně citové sankce a jejich dopad.
  • Podstatná otázka při volbě školních trestů.
  • Dětská lež a její kořeny, co s masivní lhavostí.

6.

Jak vést neformálně rodičovské schůzky, bez dominance známek

  •  Co má vědět rodič prvňáčka a žáka třetí, páté a sedmé třídy.
  •  Praktická témata po dvou letech.
  • Školák a režim dne.
  • Jak se samostatně připravit na výlet, školu v přírodě a lyžařský výcvik.
  • Užívání volného času a pracovní povinnosti dětí.
  • Příprava na pubertu začíná už na I. stupni ZŠ.

7.

Stress-relaxace,jak prožít spokojený život a nezbláznit se, při zátěžové profesi

  • Zdravý  sebenáhled  a jeho vytváření.
  • Generační zátěže v myšlení a prožívání.
  • Ambivalence člověka v pocitové oblasti „chci a nechci“, „mohu a musím“.
  • Osobní tempo, rozhled, síla jednat, nebo lhát…
  • Z čeho se rodí stress
  • Stress z odpovědnosti a alibismu
  • Rady pro spokojený život profesně i soukromě
  • Praktické ověření „co jsem a jaké JÁ ve mně převládá

8.

Puberta-postrach rodiny

  •  Právo-povinnost-svoboda.
  • Soběstačnost a sebepojetí.
  • Opoziční chování, protesty a vzdor jako důsledek nesoběstačnosti a nesvobodné existence.
  • Láska a strach.
  • Právo na vlastní názor a životní filosofii.
  • Režim studenta a právo studovat i nestudovat.
  • Metoda efektivního studia doma-příprava na školu.

 9.

Jak vychovat slušného člověka ve věku 6-15 let, aneb: Základní problémy při výchově a vzdělávání ve věku 6-15let

  • Jak vychovat návyky a odpovědnost
  • Radostná nálada v rodině i ve škole
  • Citové, pracovní a sexuální prožívání v komplexu.
  • Jak dokázat u dítěte, aby se rádo učilo.
  • Potřeby dětí a školní osnovy.
  • Pořadí : škola, rodina, zájmy, nebo i jinak.
  • Vývojové období největší sociální úzkosti.
  • Kapesné a jeho odlišnost od kasičky s úsporami.
  • Dětský pokoj a jeho zákonitosti.

10.

Autorita učitele a kázeň ve třídě, osobnost uč. a žáka                             

  • Otázky školní zralosti, odchylky IQ, předčasné i pozdní zařazení.
  • Radostné ladění, důvěra a direkce ve školách.
  • Osvětový tlak na rodiče, chyby ve spolupráci s rodinou.
  • Nedostatečné respektování pohlaví dítěte – specifity a důsledky.
  • Co s tím v praxi můžeme dělat.
  • Osobnost učitele a žáka ve srovnání mezi sebou
  • Temperament, charakter velkých a malých
  • Jak žák vnímá učitele
  • Chyby ve výchově i vzdělávání

11.

Proč roste agresivita u dětí, aneb dítě na cestě ke zločinu- drzé dítě

  • Rodiče neumí vychovávat děti i když chtějí a snaží se.
  • Výchova začíná pozdě.
  • Vládne negativismus –neumíme positivně jednat.
  • Do škol nastupují děti nevychované a neposlušné.
  • Hodnocení „jen“ známkou.
  • Problém puberty a agresivity.
  • Matky dominují ve výchově, otcové se odklání.
  • Zabíjíme citové devizy.
  • Návrhy „Co s tím“.

12.

Komunikace ve školství , jednání s rodiči a vedením

  • Chyby v jednání učitele, tempo, dynamika, intolerance
  • Nízký sebenáhled
  • Chybějící zpětná vazba
  • Jednání s rodinou, neschopnost „sugestivně“ ovlivnit
  • Mluvit, neznamená něco říkat a něco změnit!
  • Uznávaný učitel
  • Neposlušné děti
  • Proč rodiče nenaslouchají učitelům

13.

Rodiče dnešní doby

  • Nezastupitelnost matek
  • Positiva a negativa matek
  • Nepochopení role ženy a muže
  • Rodičovská dovolená
  • Živitelka-živitel
  • Mimino v rodině
  • Kluk=zátěž táty
  • Logika v řeči žen a mužů
  • Mužské vzory

14.

Partnerství I.

  • Jak hledáme partnera.
  • Láska je slepá.
  • Rozumíme si?
  • O čem je vhodné v páru diskutovat
  • Umíme být partnerem?
  • Jak řešit neshody
  • Žena si vybírá muže a co nabízí?
  • Muž hledá ženu a neví, co ona chce
  • Neumíme říkat „NE“
  • Neznáme sebe a hledáme partnera

15.

Partnerství a jeho úskalí II

  • Komunikace mezi partnery
  • Jak se chová muž
  • Logika v řeči žen a mužů
  • Oba, v boji o moc
  • Schopný partner
  • Schopný partner je diplomat
  • Jak se nehádat
  • Sebehodnocení
  • Jak změnit život, když se nedaří
  • Co jsou to schopnosti dobrého partnera?
  • Cit a sex
  • Generační stress a myšlení

16.

Rodič a učitel – spolu nebo proti sobě- aneb co je to dobrý učitel

  • Co tíží dnešního učitele-
  • Jak vypadá dobrý učitel-
  • Proč rodič vnímá pomoc uč. jako poučování?-
  • Jak může uč. MŠ ovlivnit výchovu?-
  • Co hrozí dítěti, když nastoupí do školy nezralé-
  • Jak pracovat s rodiči dětí 1-5 tříd-
  • Kdy patří peníze do rukou dětí-
  • O co bojují rodiče žáků?-

17.

Vánoce v české rodině

  • Vánoce a naše představy
  • Vánoční večer u stromečku
  • Dárky nebo falešné pozornosti
  • Dítě a ježíšek
  • Babičky a dědové o vánocích
  • Návštěvy kamarádů a jejich dárky
  • Pocity po vánocích
  • Jak prožít opravdu krásné vánoce

18.

Super babička a děda

  • Super babička a děda
  • Zachraňují rodičům čas
  • Nespěchají, mají čas
  • Co se líbí dětem a nelíbí nám
  • Dětem to vyhovuje, ale…
  • Prospívají, ale někteří i škodí
  • Nevedou dítě k samostatnosti
  • Chtějí štěstí vnoučat, dělají mnohdy opak
  • Opakují pořád dokola, co dítě už ví
  • Z velkých dětí dělají malé..
  • Mluví negativně, obvykle v náznacích
  • Nerespektují zásady rodičů
  • Co rodiče vychovali, to nedodržují…
  • A co rodiče dětí?
  • Jsou úžasní, ale ne všichni

19.

Edukace jako pomoc ve stáří – zkrácená verze 2 hodiny

  • Co je a není edukace
  • Proč edukovat a co u člověka změní?
  • Kdy a koho edukovat
  • Fáze procesu-jak na to
  • Posilování osobních jistot
  • Edukace rodiny
  • Proč se edukace nedaří
  • Kdo to umí a kdo neumí

20.

Komunikace a edukace jako pomoc ve stáří

  • Neumíme komunikovat!
  • Sdělujeme co dělat, ale neumíme naučit „jak to  dělat“.
  • Jak vypadají schopnosti pro sociální práci.
  • Proč někoho klienti uznávají a druhého ne?
  • Co u starých klientů lze posilovat a především jak?
  • Hlavní pracovní chyby v péči o stáří.
  • Jak vypadá problémový klient a co můžeme měnit?
  • Agresivita a neschopnost v péči o lidi.
  • Jak lze  měnit postoje ve stáří?
  • Co je to edukace a proč je úspěšná?
  • Jak edukace probíhá – praktické příklady.
  • Chceme pracovat dobře, ale výsledky chybí – proč?
  • Co znamená „stát nohama na zemi a užívat selský mozek“
  • Nedostatky v komunikaci
  • Psychologie úspěšného managera

21.

Komunikace s dětmi aneb proč s nimi neumíme jednat a mluvit

  • Co je komunikace a proč ji nezvládáme
  • Neumíme s nimi mluvit a proč
  • Neumíme s nimi mluvit, protože nemyslíme.
  • Ženy nezvládají gesta
  • Nechápeme edukaci
  • Ohrožuje puberta komunikaci?
  • Děti neumí psát dopisy
  • Chybí nám empatie
  • Desatero komunikace ve výchově

22.

Důslednost, nebo bezpodmínečná láska?

  • Poslušnost, návyky a soběstačnost
  • Zákony výchovy
  • Co umí, neděláme
  • Co ví, neopakujeme
  • Kdy komunikujeme, kdy mlčíme
  • Neumíme s nimi mluvit
  • Důslednost a láska ve školním věku
  • Úklid svého pokoje
  • Láska bezpodmínečná je láska bez rozumu
  • Co vypadá, ale není láska
  • Co se stane, když dáte lásku bez odpovědnosti
  • Byl jen milovaný- dnes chce úspěch, ale bez námahy!
  • Chceme, aby bylo dítě šťastné?

23.

Komunikace s dětmi, aneb proč to neumíme 

  • Komunikace kojence
  • Batole a hračky
  • Dětský pokoj
  • Strach překrytý nudou
  • Nuda z rodinného prostředí
  • Pasivní kultura, znuděné dítě
  • Přetížení školáka
  • Nuda z příkazů a výčitek
  • Přetěžujeme odměnou i trestem
  • Přetížení z chování dospělých
  • Nuda, aneb co s časem….
  • Svobodné dítě není přetížené

24.

Kopírují nás, nebo se chtějí odlišovat?                       

  • Co kopírují batolata
  • Předškoláci a nápodoba
  • Projevy předškoláků
  • Kopírování nálad a postojů rodičů
  • Školáci se pohlavně identifikují
  • Puberťáci se chtějí odlišovat od starých
  • Pohlavní identifikace nebo odpor?
  • Tolerovat jejich odlišnost?
  • Je z nich už táta a máma
  • Rozhodněte se!

25.

Žít spokojeně v manželství, nebo v partnerství ? 

  • Máme schopnosti být partnerem?
  • Rodina, cit a sex
  • Generační stresy
  • Co znamená život ve dvou?
  • Jak poznáme lásku?
  • Co změní svatba?
  • Výhody manželství
  • Sňatek až po zkušenosti
  • Nevýhody manželství
  • S papírem nebo bez…
  • Štěstí znamená vědět, co chci.

 26.

Proč selhává výchova, aneb proč jsou děti takové, jaké jsou. 

  • Nepořádné dítě a proč
  • Jak a kdy vychovat trvalé automatismy
  • Jak se tvoří a jak se zpevňuje návyk
  • Aktivace myšlení dítěte pro vytvoření samostatnosti
  • Výchova znamená víc dělat a méně mluvit
  • Důslednost a denní řád
  • Zbytečné pokyny=prohlubování  mechanických úkonů dítěte
  • Jak a kdy s nimi mluvit, aby to mělo efekt
  • Co je moje a co je Tvoje, pomáhání kdy a jak

27.

Co má vědět matka – žena-učitelka o výchově kluka 

  • Neumíme mluvit, protože nemyslíme
  • Pochvaly kluk – holka jiné
  • Ženy nezvládají gesta
  • Chlapecká – mužská psychika ve výchově
  • Jak komunikovat s klukem
  • Nekomunikujeme s dětmi, ale s kluky a děvčaty

28.

Bezradný rodič 

  • Rodič chce, ale neví kdy
  • Rodič chce, ale neví jak
  • Snaživý rodič, ale nikam to nevede
  • Co má zvládat rodič, než půjde dítě do školy
  • Láska rodičů, ale bez rozumu
  • Neberte jim touhu
  • Jak se umí vybavit samo na výlet
  • Děsí vás puberta?

Cíl vzdělávacích akcí : 

Vést k praktickému náhledu „jak co dělat“ a „kdy co dělat“ při výchově a vzdělávání dětí,

jak se vyvarovat závažných chyb.

Umět využít svých znalostí aplikovaně, zvládat vedle odborné rutiny pedagogické „umění“.

 Erudice lektorky:

PhDr.Lidmila Pekařová, RČ 43 54 05/029, bydliště: 530 09 Pardubice, Prodloužená 261

Mobil: +420 723 060 855

Třicettři  let praxe v klinické psychologii a přednáškových aktivitách pro pedagogy, širokou veřejnost a řídící pracovníky školství a různých firem.

Vysoká návštěvnost seminářů po celé republice.

 Speciální akce pro řízení firem, výcvik vedoucích pracovníků ve školství, ale i ve zdravotnictví, farmacii : Coaching sebepoznání ,Coaching řízení a vedení lidí, Workshop vedení firmy, Workshop přijímání nových členů do týmu atd., pro firmy Androsa, Management,Abbott,  Panasonic Automotive Systems Czech,s.r.o.,CS Cargo a další.

 Vydání odborných letáků: „Tresty a odměny“, „Dětská enuréza“, „Vše o LMD“,vydaná publikace při MŠ jako metodické listy „Co nezanedbat v citové výchově“pro VEDENÍ MATEŘSKÉ ŠKOLY –listopad 2003.

Knihy:

 „Jak žít a nezbláznit se“ červenec 2006, pro velký zájem osmý dotisk.

„S.O.S. únor 2015

Osmnáct  let  praxe primáře oddělení Rehabilitace II v Hamzově léčebně v Luži-Košumberku, pozice obhájená výběrovým řízením..

Absolventka FF MU v Brně, atestace v roce 1985 v Praze, stáž v Americe a Kanadě v r.1992.